Øke markedsforståelse og verdi på produkter
Enten det gjelder eksport og salg av kosttilskudd eller fiskehoder må vi takle krevende regler og forskrifter. Derfor søker vi – og formidler – ekstern kompetanse, spesielt fra de som har ekspertise på det internasjonale markedene.
Som klynge kartlegger vi uhensiktsmessige barrierer, og vi deler kompetanse og informasjon internt i klyngen og overfor myndighetene.
Regulatoriske forhold løftes også opp gjennom ulike konferanser i regi av klyngen. Enzymkonferansen er et eksempel, der vi sammen med bioteknologiklyngen Biotech North de siste tre årene har satt enzymteknologi og nye anvendelser av enzym på agendaen for nasjonale og internasjonale aktører. Forskerer og industri kobles sammen for å identifisere nye muligheter og diskutere nye utviklingsområder og eventuelle barrierer for vekst.
Behov for kompetanse innen dokumentasjon av helseeffekt av marine produkter har vært etterspurt fra klyngens medlemmer. Dette tilbys via webinar eller mini-seminarer, gjerne i samarbeid med klyngens forskningspartnere i FOU Forumet.
IPR (Intellectual property rights) til støtte for bedrifters utvikling og kommersialiseringsreise er et annet område som er belyst gjennom flere klyngeaktiviteter digitalt og fysisk.
Gjennom verktøyene i ÅKP stimulerer vi til entreprenørskap og posisjonerer oss i nye markeder og segmenter der klyngen kan tilby produkter av stadig høyere verdi.
Vi ser verdien av å samarbeide i nasjonale og regionale verdikjeder slik at næringen kan bygge opp felles kompetanse knyttet til dokumentasjon av opprinnelse, innhold og helseeffekter.
Vi øker markedsforståelsen og verdien på våre produkter gjennom kompetansebygging internt i klyngen, og gjennom effektiv kommersialisering.
Vi jobber for å øke vår felles kunnskap om kulturforskjeller, tollbarrierer, reguleringer, dokumentasjonskrav og sertifiseringer for at våre medlemmer skal kunne navigere i disse markedene.
I samarbeid med Innovasjon Norge og andre partnere har vi arrangert medlemsturer til nye markeder, blant annet Spania og Island.
Vi løfter frem nye og voksende markedssegmenter gjennom webinarer og workshops. Pet Food er et slikt eksempel, der vi også har fått produsert en markedsrapport for klyngens medlemmer.